Riktigt god Fredagsmysmat

Har just testat ett supergott recept på köttfärslimpa.
En maträtt som jag tycker är himla god men det är ju aldrig fel med variationer.
Så här kommer det ett recept på ....... en något försvenskad............

Cajunköttfärslimpa

ugn: 180 grader

2 msk olja
1 finhackad lök
1 finhackad grön paprika
2 finhackade selleristjälkar
1 krossad vitlöksklyfta
1 kg nötfärs
2 msk tomatpuré
1/4 tsk tabasco
1/2 tsk worechestersås
1 tsk salt
2 ägg
1 dl brödsmulor eller anpassa mängden ströbröd

Hetta upp oljan i en stekpanna.
Lägg i lök, paprika, selleri, vitlök.
Blanda väl och stek på låg värme i 10-15 min.
Lägg under tiden köttfärsen i en skål eller bunke.
Tillsätt tomatpuré, tabasco, worcestersås och salt.
Blanda väl.
Tillsätt de stekta grönsakerna, ägg och brödsmulor/ströbröd.
Smörj en tillräckligt stor ugnsform och forma köttfärsmojset till en limpa.
Stek i ugnen ca 1 1/2 timme.

Kreolsk sås

2 msk olja
1 finhackad lök
3 hackade selleristjälkar
1 krossad vitlöksklyfta
1 hackad grön paprika
1 hackad rödpaprika
1 brk krossade tomater
1 msk citronsaft
1 krm mald lagerblad
tabasco efter smak

Hetta upp olja i en kastrull.
Lägg i lök, selleri, vitlök och paprika stek på låg värme i ca 10 min.
Tillsätt tomat, citronsaft, lagerblad och tabasco.
Smaka av med salt och peppar.
Låt sjuda.

Servera med valfritt tillbehör. tex potatis, klyftpotatis, ris .... etc


Jag tycker detta är supergott så jag hoppas att ni tycker det oxå.
Ha det så bra och ät gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0