Mina stoltheter

Jag bara måste få skryta lite.
Vara lite osvensk och faktiskt tycka att jag gjort något bra.
Men det tycker jag faktiskt att man får göra även om man är svensk. Himmlen faller faktiskt inte ner om man tycker att man gjort något bra. Det är tvärtom så att känslan av att ha lyckats och kunna ta till sig att man är nöjd med det man gjort, den är underbar.
Det bästa jag har åstakommit i mitt liv är naturligtvis min dotter!
Igår var det ridning igen och de andra tjejerna dök inte upp så hon blev ensam. Privatlektion! Det blev grillning av Susanne och Thilda skötte sig jättebra. Det blev bland annat hoppning. Här måste jag ju visa en aktion bild på själva hoppet.



Visst är de väl gulliga ihop Thilda och River ?

Mina andra stoltheter som jag måste skryta över är Thildas och mitt experiment.
I mars åt vi små söta goda romantica tomater. De är ju inte direkt billiga men ibland måste man ju få unna sig det goda. Jag gröpte ur kärnorna i en tomat och lät dem torka på hushållspapper några dagar. Sen satte vi dem i ......här måste jag bara säga att de där plastkartongerna som man kan köpa ägg i, är helt underbara som små drivhus.....just det vi satte dem i en äggkartong av plast. Det dröjde inte så många dagar så började det gro. Det blev 29 tomatplantor allt som alt. Jag har ju ingen möjlighet att ha 29 tomatplantor i en lägenhet, så jag har gett bort en hel del. Vi har 12 plantor kvar.
De är bara så att de växer mig över huvudet. Bokstavligt talat. Men jag har väl det ultimata fönstret att ha dem i, sydväst.
Mycket sol och vatten och kärlek har gjort att den första blomman slog ut idag.


Utifrån måste det ju se ut som värsta haschodlingen. Jag bara väntar på kommentarer ifrån grannarna. Lyckan är stor och nu väntar jag bara på att fler blommor ska slå ut. Jag leker bi och pollinerar med en pensel. Tänk om vi kommer att ha fönstret fullt med röda små tomater!!!!!! Kommer bild på det senare om det blir så.

Mitt andra experiment var att jag satte en vit torkad böna i jord. Till min stora förvåning så grodde den också. Den har börjat blomma också och med min fejkade bipensel så har det gett pyttesmå söta baljor. Ska bli kul att se om det blir bönor sen.



Här är den rara bönan. Mitt hem börjar likna en djungel.

Men mitt experimenterade är inte slut här.
Vi satte paprikakärnor och fick 20 plantor, även här har jag gett bort många.
Vi satte chilikärnor och det blev 12 plantor.
Vi har satt passionsfruktskärnor och det blev 8 plantor.
Jag har 2 hjälmbönsplantor på balkongen och en stor kruka med sockerärtor.
Pust !!!!
Jag har många bebisar att ta hand om.

Appropå bebisar. Vår lilla Musse har varit ute på äventyr.
Thilda satt med honom i soffan och allt var frid och fröjd tills Musse bestämde sig för att ge sig ut på upptäcksfärd. Har ni någon gång försökt fånga en råtta som inte vill bli fångad?
Musse hittade det ultimata nya hemmet under min stora tunga kista.
Suck !!!!
En hysterisk Thilda som trodde att hennes råtta skulle dö och en mamma som försökte locka fram en ovillig råtta. Till slut så satte jag ner buren med Skalle Per och försökte få Thilda att lugna ner sig. Han måste ju bli hungrig. Thilda ville lägga ut chipsbitar på golvet så att han skulle komma fram. Men det är ju gaska korkat att mata honom. Då finns det ju ingen anledning att gå in i buren igen. Till slut segrade magen över friheten och Musse klättrade in i buren igen. Jag var snabb på att stänga och Skalle Per var jätte glad över att brorsan var tillbaka.


Här är Musse på matte Thildas axel, före rymmningen.

Förresten så är inte Skalle Per naken längre. Han ser mer lockig ut nu och hans flint mellan öronen är också borta. Han är ju förstås jättesöt ändå. Men lite lustigt. Sen i pälsutvecklingen kanske......


Kommentarer
Postat av: Ninni

Klart man får vara stolt det är väl härligt!



WOW vilka gröna fingrar..det där måste jag prova jag bara älskar dom tomaterna!



Tack för titt på min blogg..välkommen tillbaka!



Ha en mysig kväll..kramen



2009-05-20 @ 17:21:44
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: soffie

men va härligt det ser ut med hoppningen,Stolt ska man va?

mums med egenodlade tomater

ha en go kväll

2009-05-20 @ 19:49:16
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: pelle

Du gör helt rätt, skryt på - det behövs fler!



och ja, rensa avloppet är ingen hit. får lite panik då faktiskt ;D eller överhuvudtaget kör in händer i något där man inte kan se de.

2009-05-20 @ 23:03:28
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Anne-Lee

Hua med en råtta! Lite läskig tycker jag!

Helt rätt åt fanders med jantelagen!

Var stolt över saker man uträttar!

Kul att du hittade in till mig!

Välkommen tillbaka!

Kram Anne-Lee

2009-05-21 @ 00:04:28
URL: http://annelees.blogspot.com
Postat av: Fia

Ja visst är det härligt med frö !!!!

Se dem gro å växa, å pyssla om dem!

Det är kul att exprimentera.

Ja, Lars Lerin lockar....

Och även målar stund i naturen!

2009-05-26 @ 17:25:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0