Läkarbesök

Japp, nu har jag varit hos farbror doktorn som visade sig vara en synnerligen trevlig tjej. Tysk, men hon var bra på svenska så det var helt okej. Hon var en mycket förstående och empatisk läkare som faktiskt gick att diskutera med. Jag har nog haft alla sorters läkare genom åren. Med diabetes sen jag var 16 år så har jag mött ett antal.

Allt var bra och frid och fröjd. Men de kära doktorerna har kommit på att diabetiker ska äta kolesterolsänkande tabletter även om man inte har högt värde. Det ska tydligen skydda blodkärlen, och det är väl inget fel. En tablett om dagen sväljer jag gärna om jag slipper hjärt och kärlsjukdommar.

Idag hade jag dock ett eget litet problem, jag har börjat svälla i benen på kvällarna. Det har gjort mig lite orolig och var nu en ganska angelägen fråga, om vad det kommer sig. Hemma har jag funderat på allt från njurfel till hjärtfel. Den trevliga tyska läkaren tittade och klämde och kunde konstatera att jag har vätska i mina ben. Men tydligen så har jag bra puls i mina fötter, så hon verkade lite förbryllad, hon är underläkare, om det är det som gjorde henne fundersam. Nåväl, hon hämtade en annan läkare som inte är underläkare, han klämde och kände på mina ben också och konstaterade att jag har vätska i benen.

Jag nöjer mig aldrig med bara sånna konstateranden och vill naturligtvis veta varför jag nu har vätska i benen. De ville kolla om jag utsöndrar för mycket protein i urinen eftersom det kan vara nåt med njurarna. Så efter att ha presterat ett urinprov kunde de konstatera att njurarna är helt okej.

Så det kändes ju skönt eftersom man som diabetiker inte gärna vill få alla dessa komplikationer som kan följa med sjukdomen. Så jag fortsätter att envisas med att vilja veta vad det kan bero på. Jag ville ju definitivt ha svar på om jag ska vara orolig. Men det behövde jag inte. Så alternativen till min vätskeansamling kan vara en hjärtsvikt, vilket låter ganska otäckt, eller så har jag bara en benägenhet att samla vätska.

Så med två nya recept var det bara att gå till apoteket. Imorgon ska jag börja äta vätskedrivande för att kolla hur det fungerar på mig. Och om 14 dagar ska jag börja med de där kolesteroltabletterna.
Jag fick inte börja med bägge samtidigt i fall jag skulle få biverkningar. Låter kul va?

Nåväl, jag lever och jag klarade av Friskis och Svettis gympan utan några känningar av nån hjärtsvikt. Å andra sidan så trodde hon inte attjag har hjärtsvikt, men det fanns tydligen inte några bra sätt att kolla det heller.

Spännande fortsättning följer. jag tänker då leva som vanligt i alla fall.
Ha det så gött !!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0