Matbrödsrecept

För den som vill och för den som älskar doften av nybakat bröd. Känslan att få ta en skiva nybakt ljummet bröd och bre smör på som sakta smälter. Att sedan få sitta ner och njuta av doften och smaken ...... det är väl underbart.

Igentligen är det inte speciellt besvärligt att baka matbröd. Visst det tar tid, men om man passar in jästider och tid i ugnen på ett smart sätt så hinner du med både dammsugningoch att se på favorit programmet på tv.

Hursom helst här kommer i alla fall ett recept som är gott. Passar för övrigt alldeles förträffligt till soppan längre ner.

Sabinabröd

2 stycken limpor         Ugn 175 grader


5 dl vatten
1/2 dl sirap
1 msk matättika
1 tsk salt
50 g jäst
8 dl grovt rågmjöl
ca 6 dl vetemjöl

Blanda vatten, sirap och ättika i en gryta och värm till 37 grader.
Smula jästen i en degbunke.
Rör ner vattenblandningen och se till att jästen löser sig.
Tillsätt salt och rågmjöl, blanda ordentligt.
Pytsa i lite vetemjöl och blanda tills du har en lite klibbig deg.
Låt jäsa under duk i 40 min.
Ta upp degen och knåda den, tillsätt mer vetemjöl om det behövs. (för hård deg = torrt bröd, lite klibbig deg = bra bröd)
Dela degen i 2 delar och forma till längder.
 Lägg dem i smorda brödformar.
Jäs under duk i 30 min.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme.
 Ta ut och pensla med lite varmt vatten.
Låt svalana under duk.

Var på ett Friskis pass igår som kallas medelstyrka. Medelstyrka !!!!!! Jag trodde jag skule dö.......
Armhävningar och andra konstigheter tills dottern och jag kände oss som döda sillar.
kanske det gjorde någon nytta, vem vet.
Vågen vägrar envist att röra på sig men måttbandet visar -5 cm i midjan sen 22/12 .....hurra för mig.
Jag ska banne mig slänga ut den där vågen. Vem behöver den?????

ha det så gott i vår vädret.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0